torsdag 26 december 2013

Julafton

Det här är första gången jag firar julafton utomlands. Och tror det är första gången jag firar utan min familj. Ja alltså mamma och pappa och co då, Johan är ju i allra högsta grad familj nu. :)

Men vi åkte ju också medvetet över jul för att det är skönt att släppa alla krav och måsten som också kan följa med. Och det är skönt.

Julen firas ju i allra högsta grad här, då det är kristet och katolskt. Personalen har tomteluvor och alla springer och önskar God Jul. Trevligt!

Här verkar det också mest firas igår, då man var tvungen att boka bord även i bufférestaurangen samt vara mer finklädd. Med det menas mest bara inte shorts och t-shirt/strandkläder. Vi bokade såklart. Där fick man en välkomstdrink först.


Riktigt god. Lite grapefruktaktig i smaken, fräsch!

Sen hade de dukat upp till festmåltid. Isskulpturer och hela kittet. Mitt i middagen kom ängel och vise män gående i matsalen. 

All personal här är otroligt trevlig och alltid på gott humör. Häromkvällen i en restaurang kom en kille och shottade med oss. De verkar jobba typ hela tiden, men är lika glada för det. Är väl kanske så att det är väldigt bra att ha ett jobb här. Men de får oss iallafall att trivas väldigt bra. 













Jag orkade mig aldrig till sötsakerna igår, men Johan tog ett par. Se lilla granen på sista bilden. De har verkligen ansträngt sig här. 

Vi har det så himla bra, jag tjatar lite om det, men så är det. Medina - vår guide, vi har en inhemsk istället för en klämkäck svensk reseledare, bara positivt i mina ögon! - sade till mig att han gillade mig för jag alltid ser glad ut och klagar inte, som visst många andra i gruppen gör. Det övergår mitt förstånd. Vi förstår inte vad man kan klaga på här. Men det är klart, letar man saker att klaga på så hittar man dem nog, oavsett var man är. 

Vi har bokat utflykt till El Limon Cascades(?) på fredag. Då åker man buss en bit, sen rider man in i naturen upp till vattenfall och badar där... Ska bli häftigt!
Nyårsafton kommer vi spendera i lyx på Katamaran, äta på sjustjärnigt hotell och snorkla. Sen avslutas dagen med en nyårsmiddag här. Hur vi ska hålla oss uppe till tolvslaget är ett mysterium. Vi lägger oss vid 20-21 här, varje kväll. :) Och sover till 7-8 och så sover vi lite siesta också. Utvilade kommer vi nog vara när vi kommer hem också.

Och jo, jag börjar faktiskt få lite hemlängtan. Men bara lite. Jag lutar mer åt att vilja ta hit allt jag saknar... ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar